Uppgifterna vi jobbat med nu är så kallat öppna frågor, det vill säga att det finns många korrekta svar.
torsdag 22 september 2016
Problemlösning
Sedan skolstarten har vi arbetat med problemlösning en gång i veckan. Barnen har blivit presenterade för "fingerfemman". Detta är ett hjälpmedel när man ska lösa problemtal. Första fingret påminner oss om att vi ska läsa uppgiften. Andra fingret ska få oss att förstå texten. Vad får vi veta och vad ska vi ta reda på. Tredje fingret handlar om att man ska rita sin lösning (det är den enda strategin vi i nuläget presenterat för barnen). Fjärde fingret påminner om att skriva mattespråket och allra sist handlar det om att se om svaret man kommit fram till är rimligt. Vi har gjort många uppgifter tillsammans på tavlan, två och två och enskilt. Idag fick barnen ett häfte med alla de uppgifter som vi tidigare arbetat med för att se om de befäst kunskapen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar